pondělí 26. února 2018

Narozeninový dort...

...pro tři oslavence.

U nás se narozeniny slaví v zimě. Já, můj muž, můj bratr, můj taťka, můj děda, moje sestřenice, manželova sestra, maminka i děda my všichni máme narozeniny v únoru a v březnu. A všichni máme rádi sladké. A protože já miluju pečení dortů, tak je jasné, že i ty narozeninové peču já.






Tentokrát to byla jen taková rychlovka. Oslava měla totiž probíhat v Praze, u manželových rodičů, ale těm jaksi vypověděl službu kotel a pán ze servisu musel náhradní díly ke kotli objednávat a ještě to spletl, takže v těchto třeskutých mrazech se u manželových rodičů téměř 14 dní netopilo. V dnešní době opravdu neskutečné.


A tak se celý víkend slavilo u nás. Manžel udělal svoji výbornou pomazánku, která se okamžitě snědla. Manželova maminka s tatínkem dovezli řízky a bramborový salát... protože dcery to prostě zbožňují. A já se vrhla na dort. V pátek večer korpusy a v sobotu ráno zdobení. Tentokrát se nekonal ani marcipán, ani zdobení máslovým krémem. Vsadila jsem na jednoduchost a ověřený recept.


Myslela jsem si, kdoví jak není dort velký, a jak mi ještě zůstane kousek na dnešek, na moje narozeniny. Jenže všem tak chutnal, že si někteří museli odepřít kus i v neděli. Příště tedy udělám korpusů 2x tolik a patra vždy ještě navrstvím.





Kdybyste chtěli také vyzkoušet, tak podle tohoto receptu, se vám jistě povede. Za to vám ručím.


NAROZENINOVÝ DORT


Spodní tmavý korpus


Ingredience:
  • 180g hladká mouka
  • 4 lžíce kakao
  • 1 lžička prášku do pečiva
  • 1 lžička jedlá soda
  • špetka soli
  • 200 g cukr krystal
  • 50g rozehřátého vychladlého másla
  • 1 vejce
  • 200 g zakysaná smetana
  • 75 ml horká voda
  • máslo na vymazání, hrubá mouka na vysypání formy
Postup:
  1. Troubu předehřejeme na 180 °C. Na dno dortové formy (26cm) vložíme pečící papír, boky si vymažeme máslem a vysypeme hrubou moukou.
  2. Všechny sypké suroviny pořádně promícháme, přidáme zakysanou smetanu, vejce, máslo a horkou vodu a vše znovu důkladně promícháme.
  3. Těsto přendáme do formy a dáme péct na 45minut,dle trouby. Kontrolujeme špejlí.




 Horní světlý korpus



 Ingredience:
  • 3 velká vejce
  • 90g cukr krupice/krystal
  • 100g hladká mouka
  • 25g rozpuštěné vychladlé máslo
  • máslo na vymazání a hrubá mouka na vysypání formy
Postup:
  1. Troubu rozehřejeme na 170°C. Na dno dortové formy (20cm) vložíme pečící papír, boky si vymažeme máslem a vysypeme hrubou moukou.
  2. Vejce s cukrem šleháme několik minut, dokud nám nevznikne hustá světle žlutá pěna.
  3. Do mísy k vyšlehaným vejcím přisypeme mouku, kterou lehce vmícháme gumovou stěrkou.
  4. Nakonec lehce vmícháme máslo a těsto nalijeme do formy.
  5. Pečeme asi 20 minut, do lehce růžové barvy korpusu. A kontrolujeme špejlí.



 Krém, poleva a zdobení


Ingredicence:
  • 5 lžic cukr moučka (dle chuti více/méně)
  • 500 g mascarpone
  • 1000 ml smetany na šlehání
  • asi 200 g jahod (mohou být i rozmražené a okapané)
  • asi 150 g borůvek (mohou být i rozmražené a okapané)
  • ovoce na ozdobení
  • jahodová marmeláda
  • 100g tmavé čokolády, 50 gramů másla, trochu smetany na šlehání
Postup:
  1. Mascarpone smícháme s cukrem.
  2. Dotuha vyšleháme šlehačku a promícháme s mascarpone.
  3. První část krému lehce promísíme s pokrájenými jahody, druhou část promícháme s borůvkami a malou část necháme bez ovoce.
  4. Oba korpusy si rozřízneme na půl.
  5. Spodní tmavý korpus potřeme krémem s borůvkami a přiklopíme druhou polovinu.
  6. Na tmavý korpus natřeme krém bez ovoce.
  7. Světlý vrchní korpus potřeme jahodovou marmeládou a poté krémem s jahodami. Přiklopíme druhou polovinu korpusu. Korpus umístíme na spodní korpus.
  8. Rozehřejeme si na vodní lázni čokoládu s máslem a trochou smetany a poléváme jí vrchní korpus a necháme čokoládu volně stékat na boky a spodní korpus.
  9. Poté dle fantazie ozdobíme ovocem.
  10. Necháme alespoň hodinu ztuhnout v lednici.
A teď už jen dobrou chuť.















Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za Vaše komentáře.